Project: Gemeente Guna Gunit

Diep in de binnenlanden ligt het geïsoleerde Guna Gunit, een gebied met ruim 7000 inwoners. De enige manier om er te komen is te voet, want wegen zijn onbegaanbaar. Schoon water en elektriciteit is er niet, sanitaire voorzieningen evenmin. Toegang tot onderwijs – en de kans op een baan – is nihil. Maar liefst 95% van de kinderen gaan niet naar school of stoppen vroegtijdig door het gebrek aan fundamentele zaken. De enige inkomstenbron in Guna Gunit is landbouw; van de minimale oogst in het droge gebied moeten alle inwoners worden gevoed. Armoede wordt zo al decennia generatie op generatie doorgegeven.

Het eerste contact tussen Joni en de gemeenschap werd gelegd in het najaar van 2019. Aanvoelen wat er speelt, goed luisteren en in gesprek gaan met de bevolking waren de eerste stappen tijdens de bezoeken van Joni aan Guna Gunit. Al gauw bleek dat onveiligheid, geen elektriciteit, gebrek aan infrastructuur, schoon drinkwater en gebrek aan gezondheidszorg ertoe leiden dat minder dan 5% van de kinderen uit Guna Gunit naar school gaat of het groep 8 examen haalt. Het behalen van dit examen is een voorwaarde om aan vervolgonderwijs te beginnen en dus een baan te vinden.

Start Fase 1: 2021

In 2021 starten we in Guna Gunit met fase 1 (van 4): Fundamentele Zaken. Deze elementen dienen als voorwaarde om te starten met fase 2:onderwijs. Zonder deze fundamentele zaken zal het doel om alle kinderen onderwijs te bieden en hen het examen te laten behalen nooit succesvol bereikt kunnen worden. We investeren onder andere in:
  • Watervoorziening met als doel meisjes naar school én minder ziektes, handicaps en sterfte onder kinderen.
  • Medische Post met als doel seksuele en gezondheidsvoorlichting, en minder ziektes, handicaps en sterfte onder kinderen.
  • Elektriciteit met als doel toegang tot nieuws en informatie over rechten, politiek, het weer, educatie en gevaar.
  • Scholen met als doel álle kinderen in Guna Gunit op school krijgen én houden.

Toekomst: Fase 2 en Fase 3

Na het afronden van fase 1, zal in september ’21 fase 2 van start gaan: Onderwijs. Na het afronden van fase 2 in 2023 kunnen jongeren vanaf dat moment kans maken op deelname aan Joni’s business school, fase 3. Talentvolle jongeren worden in een praktisch trainingstraject klaargestoomd om hun ondernemersdroom te verwezenlijken. Meer weten over onze onderwijs- of ondernemerschapsfase? Bekijk dan hier onze 4-fasen aanpak.

Help jij mee?

Financiering van deze zaken is essentieel om met de onderwijsfase te starten. Investeren in de kwaliteit van onderwijs en ondernemerschap heeft immers alleen nut als kinderen veilig kunnen leren. Help jij mee? Lees hier hoe je kan helpen of doneer direct via de button hiernaast.