Schenken met belastingvoordeel

Besluit je te doneren? Dan doet de fiscus mogelijk mee!

Wil je Joni voor langere tijd financieel steunen en een deel van je donatie terugkrijgen van de Belastingdienst? Dat kan, als je tenminste 5 jaar een vast bedrag per jaar schenkt en dit vastlegt in een schenkingsovereenkomst.

Op deze manier is je gehele gift aftrekbaar voor de belasting. Joni is namelijk als sinds 2014 erkend als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Bekijk hieronder het rekenvoorbeeld.

Voordelig voor ons beiden

Joni steunen met een periodieke gift is (fiscaal) voordelig voor je. Voor ons geeft een vaste bijdrage meerdere jaren achter elkaar meer zekerheid over de inkomsten op langere termijn. En dat is weer heel belangrijk om goede plannen en begrotingen te maken om zoveel mogelijk kinderen, jongeren, families en gemeenschappen te laten meedelen in ons geluk.

Jouw donatie

Met een schenkingsovereenkomst kost je gift je dus netto minder dan Joni ontvangt. In het rekenvoorbeeld zie je hoe groot dit verschil kan zijn. Download hier het schenkingsformulier of lees meer over een kleine gift of grote gift.

Rekenvoorbeeld

Hier tref je een rekenvoorbeeld aan waarin het verschil tussen je bruto en netto donatie duidelijk wordt.

Zonder overeenkomstMet overeenkomstMet overeenkomst
Jaarinkomen 35.00035.00035.000
Belastingtarief37,1%37,1%37,1%
Schenking per jaar360360 (30/maand)600 (50/maand)
Belastingteruggave0133,56222,60
Netto betaalt u360226,44 (18,87/maand)377,40 (31,45/maand)

**Op basis van belastingtarief 37,1% dat naar verwachting in 2021 wordt ingevoerd. Actuele informatie: belastingdienst.nl

GEEF JE GELUK DOOR!

Samen geven we onze kansen door aan een ander. Dát is deelbaarheid van geluk.

Help mee