Koffie verkopen

Koffie verkopen voor het goede doel

Wist jij dat koffie van oorsprong uit Ethiopië komt? Hele koffiefamilies werken daar hard op de boerderij zodat we in Nederland en de rest van de wereld koffie kunnen drinken. Koffie is een populair drankje, bijna alle volwassenen drinken het. Sommigen zelfs meerdere keren per dag!

Het wordt dus veel verkocht. Toch is het niet zo dat de boeren in Ethiopië veel geld verdienen aan hun koffie. Dat komt omdat er tussen het verbouwen van koffie op het land en het kopen van koffie in de supermarkt een lang proces zit. Een proces waar veel mensen bij betrokken zijn. Het geld dat een pak koffie in de supermarkt opbrengt moet verdeeld worden over al die mensen. En die verdeling is vaak oneerlijk: de koffieboer in Ethiopië krijgt bijna niks.

Joni’s koffiecampagne (vanaf 2021)

Hierboven zie je Abule. Zijn familie heeft al bijna honderd jaar een koffieboerderij. Ze verbouwen een van de allerlekkerste koffiebonen in de wereld. Tot voor kort waren Abule en zijn familie ook arm, net als al zijn buren met ook een kleine koffieboerderij. Samen met de familie van Abule hebben we daarom Joni’s koffiecampagne opgezet.

Met Joni’s koffiecampagne kan jij arme koffieboeren én hun gezinnen helpen. Zoals  de buren van Abule. In de koffiecampagne zorgen we voor koffie dírect van Abule’s boerderij naar het koffiekopje. Jij en je klasgenootjes kunnen zo koffie verkopen aan familie, vrienden en kennissen. De opbrengst van de koffie gaat rechtstreeks naar de koffieboeren én onze projecten in Ethiopië. Zo kun jij de harde werkers in Ethiopië helpen én de mensen bij jou in de buurt een lekker vers kopje koffie bezorgen. Doe je mee?

Joni’s koffiecampagne is goed te koppelen aan het lespakket De Eerlijke Winkel! Hulp nodig? Neem contact op.

Hoe werkt dat?

Koffie verkopen met je klas in de buurt. Hoe leuk is dat!

Hoe het werkt:

1. Meld je als school minimaal twee weken vóór je campagnedag of -week aan en ontvang op tijd je koffiecampagne pakket. Daarin zit Abule’s verhaal om de achtergrond van de koffie in de klas te kunnen delen en informatiemateriaal voor de verkoop (zoals bestelformulieren, een retourenvelop en een informatiebrief voor ouders).
  2. Organiseer de campagnedag of -week in bekende kring. Denk bijvoorbeeld aan het organiseren van een kerstmarkt, winterfeest of goede-doelen-week waarop Joni koffie wordt verkocht aan de aanwezigen.
  3. Op de campagnedag of -week nemen de kinderen de bestellingen op via het bestelformulier. Daarop worden betaal- en adresgegevens genoteerd van de koper zodat we de koffie vervolgens vers thuis kunnen sturen.
  4. De bestelformulieren doe je in een grote enveloppe en wij zorgen dat de koffie zo snel mogelijk netjes én vers bij iedereen in de brievenbus belandt.

Fijn voor jou

• Doe iets goeds voor de wereld!
  • 100% veilig langs de deuren
  • Je maakt mensen blij met lekker koffie!

Goed voor Ethiopië

• Volledige opbrengst naar projecten
  • Maakt de koffieketen eerlijker
  • Minder arme kinderen!
Let op! Vanaf 2021 beschikbaar

Het koffieseizoen is begonnen en de oogst is in volle gang. Vanaf 2021 is de koffie beschikbaar voor de koffiecampagne! Blijf op de hoogte.