Lespakket De Eerlijke Winkel

Ondernemen met je klas!

Opgezet door én voor (toekomstige) ondernemers, dat is Joni. Ondernemerschap en een ondernemende houding is dan ook één van de belangrijkste thema’s voor ons, in Ethiopië maar ook in Nederland! Dat begint al op de basisschool. In de Eerlijke Winkel ontdekken kinderen uit groep 7 en 8 spelenderwijs de basis van ondernemerschap en ontwikkelen zo belangrijke 21ste-eeuwse vaardigheden.

De Eerlijke winkel is opgedeeld in zeven korte thema’s van ongeveer 1,5 uur en kan zowel in een projectweek als verspreid over het jaar gegeven worden. Elk thema start met een korte digitale les van ongeveer 15 minuten. De lessen zitten kant en klaar in ons pakket opgenomen met daarbij extra achtergrondinformatie in de docentenhandleiding. De kinderen vormen teams en gaan met hun eigen werkboek aan de slag. Met fictief startkapitaal kopen ze grondstoffen in, waarmee de kinderen eindproducten maken op de productiedag. De gemaakte producten verkopen ze op een afsluitende marktdag.

Van boer tot bord!

Waar komt ons voedsel vandaan? Wat verdienen boerenfamilies in ontwikkelingslanden daaraan? En hoe komen deze producten uiteindelijk op ons bord of kop terecht? In de Eerlijke Winkel runnen kinderen van groep 7/8 hun eigen pop-up winkel en gaan de uitdaging aan om hun eigen eerlijke producten te ontwikkelen om te verkopen op de marktdag. Het doel: kinderen bewust maken van de route dat ons voedsel aflegt van boerenfamilie in ontwikkelingslanden tot familie in Nederland.

De kinderen ontdekken in 7 thema’s de basis van ondernemerschap en ontwikkelen spelenderwijs belangrijke 21ste-eeuwse vaardigheden. Zo onderzoeken ze bijvoorbeeld hoe boerenkinderen in ontwikkelingslanden leven, waar onze chocolade, koffie of thee vandaan komt en leren ze meer over het productieproces en de verdeling in de handelsketen.

Door spelenderwijs op zoek te gaan naar antwoorden ontwikkelen kinderen een onderzoekende houding. Ze worden uitgedaagd om zelf vragen te stellen en kritisch na te denken over de verhoudingen in het proces van boerderij tot supermarkt. Tijdens het programma bouwen kinderen aan hun eigen eerlijke pop-up bedrijf. Ze verwerken en verkopen bijvoorbeeld eerlijk ingekochte koffie, thee of cacao en werken aan 21e-eeuwse vaardigheden. Ook ondernemerschapsvaardigheden als marketing, financiën, samenwerking en duurzaamheid komen op een creatieve manier aan bod

Binnenkort beschikbaar!

Binnenkort kan je hier onze flyer downloaden met alle belangrijke informatie, of direct je pakket aanvragen.

Stuur ons een mail met daarin de naam en contactgegevens van de school en de gegevens van de contactpersoon. Je ontvangt vervolgens het pakket en een factuur per post.

Hulp nodig?
Binnenkort geven wij je via deze FAQ antwoord op alle praktische vragen over het pakket. Heb je een vraag die er niet tussen staat? Stuur een mail naar info@stichtingjoni.nl, dan helpen we je graag verder. Omdat wij ons volledig focussen op onze projecten in Ethiopië kan onze reactie even op zich laten wachten.